گوگل آنالیتیکس یک سرویس تجزیه و تحلیل وب است که ابزارهای تحلیلی متعددی را برای بینش در مورد عملکرد وبسایت و کمپینهای بازاریابی ارائه میدهد. گوگل آنالیتیکس یک سرویس تجزیه و تحلیل وب است که آمار و ابزارهای تحلیلی اولیه را برای بهینهسازی موتور جستجو و اهداف بازاریابی ارائه میدهد. این سرویس بخشی از پلتفرم بازاریابی گوگل است و به صورت رایگان برای هر کسی که دارای حساب گوگل است، صرف نظر از اینکه با شرکتها یا مشاغل کوچک کار میکند، در دسترس است.
برای سفارش طراحی سایت دررشت به وب سایت خجسته وب مراجعه کنید
گوگل آنالیتیکس برای ردیابی عملکرد وبسایت و جمعآوری بینش بازدیدکنندگان استفاده میشود. این ابزار میتواند به سازمانها کمک کند تا منابع اصلی ترافیک کاربران را تعیین کنند، موفقیت فعالیتها و کمپینهای بازاریابی خود را بسنجند، تکمیل اهداف (مانند خریدها یا اضافه کردن محصولات به سبد خرید) را پیگیری کنند، الگوها و روندهای تعامل کاربر را کشف کنند و سایر اطلاعات بازدیدکنندگان مانند اطلاعات جمعیتی را به دست آورند. وبسایتهای خردهفروشی کوچک و متوسط اغلب از گوگل آنالیتیکس برای به دست آوردن و تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیلهای مختلف رفتار مشتری استفاده میکنند که بینشی را ارائه میدهد که میتواند مبنایی برای بهبود کمپینهای بازاریابی، هدایت ترافیک وبسایت و حفظ بهتر بازدیدکنندگان باشد.
گوگل آنالیتیکس (که به اختصار آنالیتیکس نیز نامیده میشود ) طیف وسیعی از ابزارهای تحلیلی را ارائه میدهد که شرکتها را قادر میسازد تا بینش مشتری را در دستگاهها و پلتفرمهای مختلف ثبت کنند. با درک چگونگی تعامل مشتریان با سایتها و برنامههای شرکت در طول چرخه عمرشان، کاربران گوگل آنالیتیکس شرکت میتوانند سفر مشتری را بهتر درک کنند، فرصتهایی را برای بهبود تجربیات مشتری شناسایی کنند و بازگشت سرمایه بازاریابی را بهبود بخشند .
استفاده از گوگل آنالیتیکس آسان است. علاوه بر قابلیتهای قدرتمند تحلیلی، شامل اتوماسیون داخلی است، طیف گستردهای از گزینههای گزارشدهی را ارائه میدهد و میتواند با سایر ابزارها ادغام شود تا به یک منبع واحد اندازهگیری برای دادهها و بینشهای مشتری تبدیل شود. همچنین از تجزیه و تحلیل دادههای سفارشی برای پاسخگویی به نیازهای کسبوکارهای مختلف پشتیبانی میکند. اگر یک کسبوکار بتواند طیف وسیعی از نقاط تماس مشتری را تجزیه و تحلیل کند، در مسیر مزیت رقابتی قرار دارد .
گوگل آنالیتیکس چگونه کار میکند؟
برای استفاده از گوگل آنالیتیکس، کاربران ابتدا باید یک حساب کاربری آنالیتیکس ایجاد کنند. این با حساب کاربری گوگل (جیمیل) متفاوت است. داشتن حساب کاربری گوگل به طور خودکار دسترسی به حساب کاربری گوگل (جیمیل) را فراهم نمیکند. یک فرآیند ثبت نام جداگانه و یک بار مصرف مورد نیاز است.
برای اینکه گوگل آنالیتیکس روی وبسایت کاربر تجاری کار کند (به معنای ثبت و نمایش تحلیلهای مفید)، کاربر باید یک قطعه کد اندازهگیری جاوا اسکریپت کوچک را به هر صفحه در سایت خود اضافه کند. این کد رهگیری اطلاعات مستعار مانند موارد زیر را جمعآوری میکند:
- نحوه تعامل بازدیدکننده سایت با صفحه.
- بازدیدکننده از کدام مرورگر استفاده کرده است.
- تنظیمات زبان مرورگر.
- مرورگر روی چه دستگاه و سیستم عاملی اجرا میشود.
- کدام منبع ترافیک (موتور جستجو، تبلیغات آنلاین، کمپین بازاریابی ایمیلی و غیره) کاربر را به سایت آورده است.
گوگل آنالیتیکس برای هیچ صفحهای که کد رهگیری نداشته باشد، داده جمعآوری نمیکند. تمام دادههای جمعآوریشده در یک پایگاه داده تجمیع و ذخیره میشوند. همچنین سازماندهی و پردازش میشوند. گوگل آنالیتیکس گزارشهایی ایجاد میکند که میتواند به کاربران کمک کند تا مشتریان و نتایج بازاریابی خود را بهتر درک کنند. پس از ذخیره دادههای پردازششده در یک پایگاه داده، دیگر نمیتوان آنها را تغییر داد، بنابراین مهم است که کاربران در مورد حذف دادهها دقت کنند. این حذفها معمولاً زمانی اتفاق میافتد که کاربران (به اشتباه) فرض میکنند که به برخی از انواع دادهها برای تجزیه و تحلیل نیاز ندارند و بر این اساس، فیلترهایی را برای حذف آنها از تجزیه و تحلیل در گوگل آنالیتیکس اضافه میکنند.
گوگل آنالیتیکس دادههای کاربر را از هر بازدیدکننده وبسایت از طریق تگهای صفحه به دست میآورد. یک تگ صفحه جاوا اسکریپت که در کد هر صفحه قرار داده شده است، به تولید دادههایی مانند تعداد کاربران، نرخ پرش، میانگین مدت زمان جلسه، جلسات بر اساس کانال، بازدید از صفحه، تکمیل اهداف و موارد دیگر کمک میکند.
تگ صفحه به عنوان یک باگ وب یا چراغ وب برای جمعآوری اطلاعات بازدیدکنندگان عمل میکند. از آنجا که به کوکیها متکی است ، سیستم نمیتواند دادههای کاربرانی را که آنها را غیرفعال کردهاند، جمعآوری کند.
ویژگیهای گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس شامل ویژگیهای متعددی است که به کاربران کمک میکند تا با دادههای مشتری کارهای بیشتری انجام دهند:
- اتوماسیون داخلی برای ارائه بینشهای عملی، پیشبینی اقدامات آینده، ایجاد تصویر کاملی از سفر مشتری و کشف معیارها، گزارشها و بینشهای مفید.
- مدلهای مبتنی بر یادگیری ماشینی و ایمن از نظر حریم خصوصی برای افزایش درک رفتارها و تبدیلهای مشتری بر اساس دادههای مشاهدهشده، شخص اول و دادههای رضایتبخش.
- کاوش قیف فروش برای تجسم چگونگی انجام وظایف توسط کاربران سایت یا اپلیکیشن و اینکه آیا آنها جزو مخاطبان با عملکرد بالا یا پایین هستند.
- ابزارهای جمعآوری و مدیریت دادهها، شامل رابطهای برنامهنویسی کاربردی ( API ) جمعآوری و APIهای مدیریتی.
- همپوشانی بخشها را برای تعیین معیارهای جدید و شناسایی بخشهای جدید مشتری که با آن معیارها مطابقت دارند، بررسی کنید.
- فضای کاری تبلیغات برای ارزیابی هزینههای رسانههای چندکاناله و ایجاد بودجههای تبلیغاتی.
گزارشگیری در گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس انواع مختلفی از گزارشها را ارائه میدهد، از جمله موارد زیر:
- گزارشهای بلادرنگ برای نظارت بر فعالیت سایت یا برنامه در حین انجام آن.
- گزارشهای تعامل برای شناسایی محتوای تعامل و تبدیلکننده (در سایت یا برنامه).
- گزارشهای کسب درآمد برای کشف درآمدی که سایت یا برنامه ایجاد میکند.
- گزارشهای جذب برای درک چگونگی جذب کاربران و ترافیک توسط کسبوکار.