داشتن یک وبسایت خیلی شبیه داشتن یک خانه قدیمی است - بله، میتوانید ترکها را با کاغذ دیواری بپوشانید، اما اگر پایههای آن در حال فرو ریختن باشد، ممکن است لازم باشد از ابتدا شروع کنید.
متأسفانه، وبسایتهایی که بیش از ۳ سال (به طور متوسط) عمر دارند، میتوانند نشانههایی از پیری را نشان دهند. وبسایتهایی که بسیار قدیمی هستند (۷ تا ۱۰ سال) اغلب آنقدر قدیمی هستند که پایه و اساس آنها عملاً از بین رفته است.
فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، به این معنی که اگر وبسایت شما به درستی نگهداری نشود، به سرعت قدیمی میشود، توسط سیستم مدیریت محتوای شما پشتیبانی نمیشود و مشکلات متنوعی را ایجاد میکند.
خلاصه اینکه، اگر میخواهید مدت زیادی در خانه قدیمی و دوستداشتنی خود زندگی کنید، باید اصول اولیه را درست انجام دهید. بسیاری از وبسایتها، درست مانند خانههای قدیمی، میتوانند با بهروزرسانیها جان تازهای بگیرند. با این حال، اگر خانه شما خیلی فرسوده است، ممکن است تخریب و بازسازی آن از ابتدا ارزانتر و مؤثرتر باشد.
در این وبلاگ، 5 نشانه را که میتوانید به آنها توجه کنید، بررسی خواهیم کرد و به شما کمک میکنیم تا بدانید که آیا زمان آن رسیده است که وبسایت خود را به عصر مدرن بیاورید یا خیر.
۱. مدیریت سایت شما خستهکننده شده است
بسیاری از مشتریان Catalyst Web به دلیل اینکه مدیریت وبسایتشان دشوار شده است، به ما مراجعه میکنند. متأسفانه این موضوع نسبتاً رایج است - یک کسبوکار یک وبسایت جدید زیبا با تمام امکانات دریافت میکند، اما آنها آن را به درستی مدیریت نمیکنند (اغلب به این دلیل که بهترین شیوهها به آنها آموزش داده نشده است). وبسایت با انتشار بهروزرسانیها و ایجاد اشکالات در ویژگیها، به سرعت دچار افت کیفیت میشود.
در موارد نادر، متوجه میشویم که کسبوکارها در واقع حق ویرایش وبسایتهای خود را ندارند . این غیراخلاقی است؛ یک توسعهدهنده/آژانس وبسایت همیشه باید وبسایت شما را بهطور کامل تحویل دهد، نه اینکه آن را گروگان بگیرد. هنگام بررسی ساخت وبسایت جدید، همیشه مطمئن شوید که پس از اتمام پروژه، کنترل کامل بر وبسایت خود خواهید داشت .
اگر موارد زیر درست باشد، ممکن است به یک وبسایت جدید یا بهروزرسانیشده نیاز داشته باشید:
- زمان بارگذاری وبسایت کند است (ما توصیه میکنیم یک صفحه وب در حدود ۰ تا ۲ ثانیه بارگذاری شود. هر چیزی طولانیتر از این، بر تجربه کاربری شما تأثیر منفی میگذارد و باعث میشود افراد سایت شما را ترک کنند). این اغلب به دلیل ایجاد فایلهای غیرضروری، صفحات قدیمی و سایر آشفتگیها ایجاد میشود.
- با گذشت زمان، بیدقتی میتواند منجر به آلوده شدن وبسایت شما به ویروسها شود، یا اشکالات میتوانند تکثیر شوند، که هر دو میتوانند باعث شوند وبسایت شما به درستی کار نکند. ممکن است متوجه شوید که تصاویر کار نمیکنند، لینکها خراب میشوند و سایر مشکلات پیش میآید.
- مدیریت بکاند دشوار و کاربرپسند نیست. یک وبسایت باید توسط تیم داخلی شما قابل دسترسی باشد و شما باید به اندازه کافی آموزش دیده باشید تا بتوانید بهروزرسانیهای کوچک را مدیریت کنید (نباید برای همه بهروزرسانیهای وبسایت به شخص ثالث متکی باشید).
- تغییرات ساده در یک وبسایت اغلب میتواند اثرات جانبی (اغلب پیشبینی نشده) داشته باشد. تغییر یک افزونه برای یک صفحه میتواند به طور چشمگیری بر عملکرد صفحه دیگر تأثیر بگذارد. این امر، به مرور زمان، میتواند به وبسایت آسیبهای جبرانناپذیری وارد کند، به این معنی که بازسازی کامل مورد نیاز است.
۲. وبسایت شما بههمریخته و نامنظم میشود
با گذشت سالها، احتمالاً مواردی را به وبسایت خود اضافه کردهاید، تغییر دادهاید و ویرایش کردهاید.
این طبیعی است - کسب و کار شما در حال تغییر است، بنابراین وب سایت شما نیز باید تغییر کند! با این حال، سالها تغییر میتواند باعث هرج و مرج در backend (و frontend) شود. نه تنها این، بلکه تغییرات متعدد که روی هم قرار میگیرند، میتوانند صفحات را به شدت متفاوت نشان دهند، باعث ایجاد اصطکاک برای کاربران شوند و باعث شوند وب سایت شما کمتر قابل درک باشد.
اگر میخواهید وبسایت شما عملکرد خوبی داشته باشد (و بازدیدکنندگان را به مشتری بالقوه تبدیل کند)، داشتن یک تجربه ناوبری فوقالعاده بسیار مهم است. اگر میخواهید بازدیدکنندگان شما اقدامات دلخواه شما را انجام دهند (چه پر کردن فرم تماس یا دانلود محتوای شما)، باید بتوانند راه خود را به صفحات مهم شما پیدا کنند. اگر پیمایش وبسایت شما ساده نباشد، یا اگر بینظم باشد، بازدیدکنندگان ناامید میشوند و آن را ترک میکنند.
توصیه میکنیم از افرادی که با وبسایت شما آشنا نیستند، بازخورد بخواهید. به علائم زیر توجه کنید، زیرا نشان میدهند که ناوبری شما گیجکننده است:
- نرخ پرش بالا، زمان حضور بالا در صفحه و تعداد کم صفحات در هر بازدید نشان میدهد که بازدیدکنندگان شما در سایت شما گم میشوند، یا به سادگی اطلاعات مورد نظر خود را پیدا نمیکنند.
- زیرصفحهها منطقی نیستند (برای مثال، اگر صفحات خدمات شما مستقیماً به محتوای مرتبط لینک نشده باشند).
- استفاده از ناوبری (navigation) دشوار است (یا اصلاً روی موبایل کار نمیکند). به یاد داشته باشید که همه چیز را هم روی موبایل و هم روی دسکتاپ آزمایش کنید.
- کمبود فراخوان برای اقدام (CTA) وجود دارد.
اگرچه میتوانید خودتان این را ارزیابی کنید، اما اگر با وبسایت خود آشنا هستید، تشخیص مشکل میتواند دشوار باشد. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم از کسی که با وبسایت شما آشنا نیست، بخواهید نگاهی به آن بیندازد. آیا نظر یک متخصص را ترجیح میدهید؟ ممیزیهای رایگان وبسایت ما، جزئیاتی از مشکلات وبسایت شما و آنچه باید تغییر کند، ارائه میدهند. برای رزرو ممیزی خود اینجا کلیک کنید .
۳. قالبهای وبسایت شما دیگر توسط CMS شما پشتیبانی نمیشوند.
اکثر وبسایتها با استفاده از قالبها ساخته میشوند - یک طرح کلی برای یک وبسایت که ظاهر و عملکرد آن را تعیین میکند. این بخش اساسی وبسایت شماست، اما آنها برای همیشه پشتیبانی نمیشوند.
با پیشرفت فناوری و انتشار بهروزرسانیها، نسخههای جدیدی از قالب شما در دسترس قرار میگیرند و قالب فعلی شما منسوخ میشود. در برخی موارد، پشتیبانی از قالب شما به طور کامل متوقف میشود، به این معنی که وبسایت شما با یک قالب قدیمی اجرا خواهد شد که همانطور که انتظار میرود، میتواند باعث برخی مشکلات از جمله موارد زیر شود:
- ویژگیهای ناکارآمد وردپرس (ویژگیهای جدید اغلب با قالبهای قدیمی سازگار نیستند).
- استانداردهای طراحی منسوخ شده (وبسایتها به سرعت قدیمی به نظر میرسند - وقتی آنها را ببینید متوجه خواهید شد).
- عدم سازگاری با افزونههای جدید (اگر به دنبال قابلیتهای جدید هستید، ممکن است به یک قالب کاملاً جدید نیاز داشته باشید).
اگرچه همه موارد فوق ممکن است وبسایت شما را کمی ناجور جلوه دهد و مانع از نصب قابلیتهای جدید وبسایت شود، اما با یک مسئله بسیار مهمتر نیز همراه است: امنیت سایبری .
قالبهای قدیمی و بهروزرسانیهای از دست رفته، فرصتی بینظیر برای مهاجمان سایبری فراهم میکنند و دادهها و وبسایت شما را در معرض سوءاستفاده قرار میدهند. اگر وبسایت شما بهروز نیست یا قالب شما دیگر پشتیبانی نمیشود، قطعاً زمان ارتقا فرا رسیده است.
۴. وبسایت شما بیش از سه سال قدمت دارد
بسیاری از مشکلات فوق ناشی از قدیمی شدن وبسایت است، و منظور ما از قدیمی، وبسایتی است که بیش از سه سال از عمرش میگذرد .
«سه سال؟!»
بله، ما حرف شما را میشنویم، اما فناوری به طرز باورنکردنی سریع حرکت میکند . هر سال فناوری جدیدی وجود دارد، هر سال گوگل قوانین را تغییر میدهد و هر سال وبسایت شما بدون درمان مناسب کند میشود.
مواردی مانند اولویت موبایل و تغییر گوگل به موتورهای جستجوی هوش مصنوعی را در نظر بگیرید.
در سال ۲۰۱۹، گوگل ایندکسگذاری موبایلمحور را اجرا کرد، که در آن وبسایتها قبل از دسکتاپ باید برای موبایلها بهینهسازی میشدند. این امر بازی وبسایتها را کاملاً تغییر داد.
اکنون، در سال ۲۰۲۵، شاهد یک بازنگری اساسی در موتور جستجوی هوش مصنوعی هستیم - سئو کاملاً تغییر کرده است و وبسایت شما باید متناسب با بهترین شیوههای جدید جستجوی هوش مصنوعی ساخته شود. میتوانید در اینجا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید .
بنابراین، در پنج سال آینده، انتظار داریم چیز دیگری وجود داشته باشد که دنیای طراحی و ساخت وبسایت را کاملاً تغییر دهد. فناوری به سرعت تغییر میکند - وبسایت شما برای همگام شدن با آن نیاز به بهروزرسانی دارد. اگر وبسایت شما بیش از سه سال قدمت دارد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که نگاهی دقیق به عملکرد آن بیندازید و ببینید آیا زمان بهروزرسانی آن فرا رسیده است یا خیر.
۵. محتوای وبسایت شما اشتباه است/برندسازی با آن مطابقت ندارد
آیا برندسازی مجدد داشتهاید؟ محصولات جدیدی عرضه کردهاید؟ آیا چیزی را در پیامرسانی خود تغییر دادهاید؟
پیگیری تغییرات کسب و کار، حتی در موارد کوچک، میتواند واقعاً دشوار باشد. به همین دلیل است که بررسی منظم وبسایت بسیار مهم است (ما هر شش ماه یکبار وبسایت خود را بررسی میکنیم تا مطمئن شویم که همه چیز هنوز خوب است).
ناسازگاریهای برند/خدمات میتواند مشکلاتی را در وبسایت شما (و برای تیم فروش شما) ایجاد کند، از جمله:
- سوء تفاهم از کاری که انجام میدهید
- تجربه کاربری نه چندان شهودی
- اولین برداشت غیرحرفهای
برای جلوگیری از ناهماهنگی، اکیداً توصیه میکنیم از طراحی وبسایت ماژولار استفاده کنید. ماژولها به شما امکان میدهند بدون ایجاد خطر آسیب به برندتان، در یک صفحه وب تغییراتی ایجاد کنید. حتی اگر نیاز به ایجاد یک صفحه جدید یا تغییر یک صفحه موجود داشته باشید، میتوانید ماژولهای موجود را متناسب با آن وارد و ویرایش کنید. این تضمین میکند که وبسایت شما ظاهری منسجم داشته باشد، اما انعطافپذیری مورد نیاز سازمان شما را با گذشت زمان حفظ میکند.
اگر برند شما دیگر به درستی در وبسایتتان نمایش داده نمیشود، وقت آن رسیده که یک وبسایت جدید داشته باشید.

چه زمانی باید وبسایت خود را بهروزرسانی کنید یا روی آن سرمایهگذاری کنید؟
آیا هوش مصنوعی جایگزین طراحان وب و توسعهدهندگان وب خواهد شد؟