طراحان وب اغلب در مورد فرآیند طراحی وب با تمرکز بر مسائل فنی مانند وایرفریمها، کد و مدیریت محتوا فکر میکنند. اما طراحی عالی در مورد نحوه ادغام دکمههای رسانههای اجتماعی یا حتی تصاویر جذاب نیست. طراحی عالی در واقع در مورد داشتن یک فرآیند ایجاد وبسایت است که با یک استراتژی کلی همسو باشد.
وبسایتهای خوب طراحیشده چیزی فراتر از زیباییشناسی ارائه میدهند. آنها بازدیدکنندگان را جذب میکنند و به افراد کمک میکنند تا محصول، شرکت و برندسازی را از طریق شاخصهای متنوعی شامل تصاویر، متن و تعاملات درک کنند. این بدان معناست که هر عنصر سایت شما باید در جهت یک هدف تعریفشده عمل کند.
اما چگونه میتوان به آن ترکیب هماهنگ عناصر دست یافت؟ از طریق یک فرآیند طراحی وب جامع که هم فرم و هم عملکرد را در نظر میگیرد.
برای من، مراحل طراحی یک وبسایت شامل ۷ مرحله است:
- شناسایی هدف : جایی که من با مشتری کار میکنم تا مشخص کنم وبسایت جدید باید چه اهدافی را برآورده کند. یعنی هدف آن چیست.
- تعریف محدوده : وقتی اهداف سایت را بدانیم، میتوانیم محدوده پروژه را تعریف کنیم. یعنی اینکه سایت برای رسیدن به هدف به چه صفحات و ویژگیهایی نیاز دارد و جدول زمانی برای ساخت آنها چیست.
- ایجاد نقشه سایت و وایرفریم : با تعریف دقیق محدوده، میتوانیم شروع به بررسی نقشه سایت کنیم و مشخص کنیم که محتوا و ویژگیهایی که در تعریف محدوده تعریف کردهایم، چگونه با هم مرتبط خواهند بود.
- تولید محتوا : حالا که تصویر بزرگتری از سایت در ذهن داریم، میتوانیم شروع به تولید محتوا برای تک تک صفحات کنیم و همیشه بهینهسازی موتور جستجو (سئو) را در نظر داشته باشیم تا صفحات روی یک موضوع واحد متمرکز بمانند. بسیار مهم است که برای مرحله بعدی، محتوای واقعی داشته باشید:
- عناصر بصری : با معماری سایت و برخی از محتواهای موجود، میتوانیم کار بر روی برند بصری را شروع کنیم. بسته به مشتری، این ممکن است از قبل به خوبی تعریف شده باشد، اما ممکن است شما در حال تعریف سبک بصری از پایه باشید. ابزارهایی مانند کاشیهای سبک، تختههای خلق و خو و کلاژهای عناصر میتوانند به این فرآیند کمک کنند.
- آزمایش : تا الان، شما تمام صفحات خود را دارید و نحوه نمایش آنها را برای بازدیدکننده سایت تعریف کردهاید، بنابراین وقت آن است که مطمئن شوید همه چیز کار میکند. مرور دستی سایت در دستگاههای مختلف را با خزندههای خودکار سایت ترکیب کنید تا همه چیز را از مشکلات تجربه کاربری گرفته تا لینکهای خراب ساده شناسایی کنید.
- راهاندازی : وقتی همه چیز به خوبی کار کرد، وقت برنامهریزی و اجرای راهاندازی سایت شما فرا میرسد! این باید شامل برنامهریزی زمانبندی راهاندازی و استراتژیهای ارتباطی باشد - یعنی چه زمانی راهاندازی خواهید کرد و چگونه به دنیا اطلاع خواهید داد؟ پس از آن، زمان شروع به کار است.
حالا که روند کار را مشخص کردیم، بیایید کمی عمیقتر به هر مرحله بپردازیم.
فرآیند طراحی وب در 7 مرحله ساده
برای طراحی، ساخت و راهاندازی وبسایت خود، رعایت مراحل زیر مهم است:
۱. شناسایی هدف
در این مرحله اولیه، طراح باید هدف نهایی طراحی وبسایت را مشخص کند، که معمولاً با همکاری نزدیک با مشتری یا سایر ذینفعان انجام میشود. سوالاتی که در این مرحله از فرآیند طراحی و توسعه وبسایت باید بررسی و پاسخ داده شوند عبارتند از:
- سایت برای چه کسی است؟
- آنها انتظار دارند چه چیزی پیدا کنند یا در آنجا چه کاری انجام دهند؟
- آیا هدف اصلی این وبسایت اطلاعرسانی، فروش ( تجارت الکترونیک ، کسی؟) یا سرگرمی است؟
- آیا وبسایت باید پیام اصلی برند را به وضوح منتقل کند، یا بخشی از یک استراتژی برندسازی گستردهتر با تمرکز منحصر به فرد خود است؟
- چه سایتهای رقیبی، در صورت وجود، وجود دارند و این سایت چگونه باید از آن رقبا الهام بگیرد/متفاوت از آنها باشد؟
این مهمترین بخش هر فرآیند توسعه وب است. اگر به همه این سؤالات به طور واضح در خلاصه پاسخ داده نشود، کل پروژه میتواند در مسیر اشتباه قرار گیرد.
نوشتن یک یا چند هدف مشخص یا خلاصهای یک پاراگرافی از اهداف مورد انتظار میتواند مفید باشد. این کار به قرار دادن طرح در مسیر درست کمک میکند. مطمئن شوید که مخاطب هدف وبسایت را درک میکنید و دانش عملی خود را در مورد رقابت توسعه میدهید.
برای اطلاعات بیشتر در مورد این مرحله از طراحی، به « فرآیند طراحی وب مدرن: تعیین اهداف » مراجعه کنید .
ابزارهایی برای مرحله شناسایی هدف وبسایت
- شخصیتهای مخاطب
- خلاصه خلاقانه
- تحلیل رقبا
- ویژگیهای برند
۲. تعریف محدوده
یکی از رایجترین و دشوارترین مشکلاتی که پروژههای طراحی وب را آزار میدهد، خزش دامنه است. مشتری با یک هدف در ذهن شروع میکند، اما این هدف به تدریج در طول فرآیند طراحی گسترش مییابد، تکامل مییابد یا به طور کلی تغییر میکند - و نکته بعدی این است که شما نه تنها در حال طراحی و ساخت یک وبسایت هستید، بلکه یک برنامه وب، ایمیلها و اعلانهای فوری را نیز طراحی و میسازید.
این لزوماً برای طراحان مشکلساز نیست، زیرا اغلب میتواند منجر به کار بیشتر شود. اما اگر انتظارات افزایشیافته با افزایش بودجه یا جدول زمانی همراه نباشد، پروژه میتواند به سرعت کاملاً غیرواقعی شود.
یک نمودار گانت، که یک جدول زمانی واقعبینانه برای پروژه، از جمله هرگونه نشانه اصلی را شرح میدهد، میتواند به تعیین مرزها و مهلتهای قابل دستیابی کمک کند. این یک مرجع ارزشمند برای طراحان و مشتریان فراهم میکند و به همه کمک میکند تا روی وظیفه و اهداف مورد نظر متمرکز شوند.
ابزارهایی برای تعریف محدوده
- یک قرارداد
- نمودار گانت (یا سایر روشهای تجسم جدول زمانی)
۳. ایجاد نقشه سایت و وایرفریم
نقشه سایت، پایه و اساس هر وبسایتی با طراحی خوب را فراهم میکند. این نقشه به طراحان وب کمک میکند تا ایده روشنی از معماری اطلاعات وبسایت داشته باشند و روابط بین صفحات مختلف و عناصر محتوا را توضیح میدهد.
ساختن یک سایت بدون نقشه سایت مانند ساختن خانه بدون نقشه است. و این به ندرت نتیجه خوبی میدهد.
مرحله بعدی، یافتن الهامات طراحی و ساخت یک ماکت از وایرفریم است. وایرفریمها چارچوبی برای ذخیره عناصر طراحی بصری و محتوای سایت فراهم میکنند و میتوانند به شناسایی چالشها و شکافهای بالقوه در نقشه سایت کمک کنند.
اگرچه یک وایرفریم شامل هیچ عنصر طراحی نهایی نیست، اما به عنوان راهنمایی برای نحوه ظاهر نهایی سایت عمل میکند. همچنین میتواند به عنوان الهامبخش برای قالببندی عناصر مختلف عمل کند. برخی از طراحان از ابزارهای جذابی مانند Balsamiq یا Webflow برای ایجاد وایرفریمهای خود استفاده میکنند. من شخصاً دوست دارم به اصول اولیه برگردم و از کاغذ و مداد قدیمی و قابل اعتماد استفاده کنم.
ابزارهایی برای نقشه سایت و وایرفریمینگ
- خودکار/مداد و کاغذ
- بالزامیک
- موکپس
- طرح
- آکسور
- جریان وب
- اسلیکپلان
- نقشههای نوشتن
- مایند نود
۷ مرحله ساده برای فرآیند طراحی وب
تصمیم گیری بین یک اپلیکیشن یا وب سایت برای کسب و کار شما