نحوه استفاده از رنگ ها در طراحی وب سایت

۱۰ بازديد
 

انتخاب رنگ در طراحی وب سایت بسیار مهم است. رنگ ها، اغلب در سطح ناخودآگاه مغز، معنا و احساسات را برمی انگیزند. هنگامی که از رنگ به صورت استراتژیک استفاده می شود، ابزار قدرتمندی برای انتقال پیام برند و شناخت برند است.

انتخاب رنگ در طراحی وب سایت به چیزی بیش از زیبایی شناسی بستگی دارد. برای ایجاد یک پالت رنگ موثر برای یک وب سایت، ابتدا باید نظریه رنگ، روانشناسی و هارمونی را درک کنید. از آنجا، می‌توانید پالتی ایجاد کنید که با ارزش‌ها، پیام و بازار هدف برند، هماهنگی داشته باشد.

در این پست به شما یاد می دهیم که چگونه از رنگ ها برای ایجاد وب سایت هایی تاثیرگذار و با ارزش برای مشتریان خود استفاده کنید. با ما همراه باشید تا نکات و آموزش های انتخاب رنگ ها را در طراحی سایت به شما بگوییم.

1. زمینه فرهنگی را در انتخاب رنگ در نظر بگیرید

اگرچه رنگ‌های مختلف در سطح فردی معانی متفاوتی دارند، رنگ‌های خاص نیز دارای اهمیت فرهنگی و ریشه‌ای هستند. به عنوان مثال، در فرهنگ‌های غربی، قرمز رنگی است که توجه را جلب می‌کند و نشان‌دهنده خطر و فوریت است (به علائم توقف فکر کنید).

با این حال در برخی از فرهنگ های شرقی، مانند چین و هند، قرمز نشان دهنده شانس است. به عنوان مثالی دیگر، رنگ سیاه در فرهنگ های غربی رنگ مرگ و ماتم است. در برخی از فرهنگ های شرقی، رنگ مشابه آن سفید است. در ایران البته با اینکه کشوری شرقی است اما سیاه برای ماتم و قرمز برای خطر استفاده می شود.

همانطور که مثال های بالا نشان می دهند، زمینه فرهنگی در انتخاب رنگ ها بسیار اهمیت دارد. بسته به اینکه بازار هدف یک برند در کجا قرار دارد، رنگ های استفاده شده در وب سایت، می تواند پیام بسیار متفاوتی را ارسال کند. بنابراین چگونه می‌دانید که بر اساس بازار هدف مشتری، کدام رنگ‌ها را انتخاب و از کدام رنگ ها پرهیز کنید؟

یک جستجوی ساده در گوگل باید انجام دهید تا با فرهنگ رنگ ها در کشورها، استان ها و شهرها آشنا شوید.

اگر برندی بازار هدف جهانی دارد، از رنگ هایی مانند قرمز که اهمیت فرهنگی عمیقی دارند اجتناب کنید. از آنجایی که معانی فرهنگی رنگ ها در روان ما ریشه دوانده است، ممکن است آگاهانه متوجه نشویم که از رنگ های خاصی بیزار هستیم. البته استثناهایی هم وجود دارد. شرکت کوکاکولا به دلیل رنگ نام تجاری قرمز خود به طور جهانی شناخته شده است. در این مورد، تشخیص مرتبط با رنگ برند به اندازه کافی قدرتمند است تا هرگونه مفاهیم منفی مرتبط با رنگ قرمز در جامعه غربی را تحت الشعاع قرار دهد.

2. تئوری رنگ را درک کنید

تئوری رنگ مجموعه ای از اصول اساسی است که بر نحوه ایجاد ترکیب رنگ هارمونی حاکم است. درک این اصول اولین قدم مهم در ایجاد پالت های رنگی موثر برای برندها و وب سایت ها است.

چرخه رنگ

یک ابزار عالی برای درک اصول اولیه تئوری رنگ، چرخه رنگ است. همه ما قبلا یک چرخ رنگ را در برخی از انواع مختلف آن دیده‌ایم، اما برای اهداف این مقاله، از آن برای بررسی رنگ‌های اولیه، ثانویه و ثالث استفاده می‌کنیم.

رنگ های اصلی

سه رنگ اصلی، قرمز، زرد و آبی هستند. در صورت ترکیب، رنگ های اصلی رنگ های ثانویه را تشکیل می شوند.

رنگ های ثانویه

رنگ های ثانویه بنفش (قرمز + آبی)، سبز (آبی + زرد) و نارنجی (قرمز + زرد) هستند. ترکیب رنگ های ثانویه با رنگ های اصلی رنگ های درجه سوم را تشکیل می دهد.

رنگ های ثالث

رنگ های سوم، ترکیبی از رنگ های اصلی و ثانویه هستند (به عنوان مثال قرمز-بنفش، زرد-نارنجی، آبی-سبز و غیره)

ته رنگ‌ها، سایه‌ها و تن رنگ‌ها

رنگ های اولیه، ثانویه و ثالث به عنوان رنگ های خالص در نظر گرفته می شوند. آنها اشباع، زنده و شاد هستند. ته رنگ ها از افزودن رنگ سفید به رنگ های خالص به دست می آیند. این باعث ایجاد رنگ های روشن تر و با شدت رنگ کمتر می شود. سایه ها با افزودن رنگ های مشکی به رنگ های خالص ایجاد می شوند. در نهایت، افزودن سیاه و سفید به رنگ های خالص باعث ایجاد تن رنگ می شود. تن ها نسبت به رنگ های خالص، آرام تر هستند.

اکنون که متوجه شده اید که چگونه رنگ های مختلف در چرخه رنگ شکل گرفته و چیده می شوند، ایجاد پالت های رنگی بصری جذاب آسان تر خواهد بود. پالت های رنگی با جزئیات بیشتری در مرحله 4 پوشش داده خواهد شد.

استفاده از کنتراست

یکی دیگر از اصول مهم تئوری رنگ ها، مربوط به استفاده از کنتراست است. هر چه کنتراست بیشتر باشد، دو رنگ بیشتر از یکدیگر متمایز می شوند.

هنگام ارزیابی کنتراست، مهم است که نه تنها رنگ ها (به عنوان مثال آبی و سبز)، بلکه تن آنها را نیز در نظر بگیرید. دو رنگ مختلف با تن یکنواخت کنتراست بالایی ایجاد نمی کنند. یک ترفند آسان برای تعیین سطح کنتراست دو رنگ، تبدیل آنها به مقیاس خاکستری است - در این حالت، تفاوت کنتراست بسیار آشکارتر خواهد بود.

به طور کلی به دلیل خوانایی بیشتر می خواهیم از رنگ هایی با کنتراست بالا در طراحی سایت استفاده کنیم. به عنوان مثال، متن سفید در پس زمینه تیره، یا برعکس. کنتراست توجه را جلب می کند و می تواند برخی از عناصر مهم را از نظر بصری برجسته کند. با این حال، تضاد رنگ بیش از حد در یک وب سایت می تواند چشم ما را خسته کند.برای مشاوره طراحی سایت در بندر انزلی اینجا کلیک کنید.

3. از روانشناسی رنگ ها برای برقراری ارتباط با پیام و ارزش برند استفاده کنید

روانشناسی رنگ ها به تأثیر رنگ بر احساسات، عواطف و رفتارهای ما اشاره دارد. اگرچه کمی ذهنی است، اما روانشناسی رنگ ها می تواند به ما کمک کند تا به طور ناخودآگاه بر افرادی که از وب سایت ما بازدید می کنند به روش های معنا داری تأثیر بگذاریم. این امر آن را به ابزاری قدرتمند برای طراحی و بازاریابی تبدیل می کند.

رنگ ها جرقه ای بر آتش احساسات هستند

مردم تا حدودی به دلیل احساسی که در آنها ایجاد می شود به سمت رنگ های خاص کشیده می شوند. از طرف دیگر، رنگ‌ها همچنین می‌توانند باعث برانگیختن حس نفرت شوند که باعث ‌شود کسی از ارتباط با چیزی اجتناب کند. اگر این موضوع کمی مبهم به نظر می رسد، به این دلیل است که ما یک قطعه مهم از پازل را از دست داده ایم: زمینه. در یک زمینه خاص، قرمز ممکن است باعث احساس ترس و اضطراب در ما شود. در دیگری، می تواند شور و هیجان را برانگیزد.

اگر می خواهید از رنگ در طراحی وب سایت برای انتقال احساسات خاصی استفاده کنید، باید به طور یکپارچه با سایر عناصر موجود در صفحه مانند تایپوگرافی، تصاویر و متن، ترکیب شود. با در نظر گرفتن این موضوع، اجازه دهید برخی از رایج ترین ارتباط بین رنگ و احساسات را مرور کنیم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.