چگونه یک فروشگاه آنلاین بسازیم و راه‌اندازی کنیم که مشتریان آن را دوست داشته باشند

۱ بازديد

رونق تجارت الکترونیک همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود فروش آنلاین جهانی در سال ۲۰۲۳ به ۳.۶۵ تریلیون دلار آمریکا برسد . در چنین بازار شلوغی، چگونه وب‌سایتی ایجاد و راه‌اندازی می‌کنید که مورد توجه قرار گیرد؟ ما عادات خرده‌فروشان اینترنتی موفق را مطالعه کرده‌ایم و آماده‌ایم تا اسرار آنها را فاش کنیم. این مراحل ساده را دنبال کنید و وب‌سایتی خواهید داشت که مشتریان را برای خرید بیشتر بازمی‌گرداند.

۱. از بهترین (و بدترین) درس بگیرید

آماده‌اید که ساخت وب‌سایت خودتان را شروع کنید؟ عالیه! قبل از اینکه شروع کنید، زمانی را برای یادگیری از برندهای دیگر اختصاص دهید. طراحی وب‌سایت همیشه در حال تکامل است و این فرصتی است تا نکات مثبت (و منفی) سایر وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک را مطالعه کنید.

تنها مشکل این چالش این است که بیش از ۲۶.۵ میلیون وب‌سایت تجارت الکترونیک آنلاین وجود دارد. ما نمی‌خواهیم شما سال‌ها وقت خود را صرف این کار کنید، بنابراین توصیه ما این است که یک «گروه نمونه» از پنج وب‌سایت تهیه کنید. دو یا سه وب‌سایت را در همان دسته‌بندی بازار خود انتخاب کنید، به علاوه چند سایت که در بخش‌ها یا بازارهای مختلف فعالیت می‌کنند.

وقتی «گروه نمونه» خود را جمع‌آوری کردید، برای تعامل با آنها وقت بگذارید - هم با استفاده از کامپیوتر رومیزی/لپ‌تاپ و هم با استفاده از موبایل. خودتان را جای مشتری ایده‌آل خود بگذارید و از خود بپرسید:

آیا استفاده از این سایت آسان است؟ لذت خرید آنلاین این است که در زمان مشتریان صرفه‌جویی می‌کند. به همین دلیل است که سهولت استفاده در طراحی وب بسیار مهم است. مشتریان پرمشغله نمی‌خواهند وقت خود را برای گشت و گذار در یک وب‌سایت تلف کنند. آنها می‌خواهند خرید خود را انجام دهند و به زندگی خود ادامه دهند. بنابراین وقتی در حال مطالعه «گروه نمونه» خود هستید، هر سایت را از نظر سهولت استفاده ارزیابی کنید. توجه ویژه‌ای به تعداد «کلیک»هایی که برای رفتن از صفحه اصلی به سبد خرید لازم است، داشته باشید. هرچه کلیک کمتر باشد، بهتر است.

چه چیزی به سایت شخصیت می‌دهد؟ شما می‌خواهید وب‌سایتتان در ذهن مردم بماند - به طوری که آنها مرتباً از شما بازدید کنند. در «گروه نمونه» سایت‌های خود، به دنبال جزئیات به یاد ماندنی باشید: نوشته‌های متمایز، طراحی گرافیکی جذاب و عکس‌های چشم‌نواز. این موارد را یادداشت کنید - و از آنها برای الهام بخشیدن به وب‌سایت خود استفاده کنید.

چه چیزی شما را عصبانی می‌کند؟ در تئوری، سایت‌هایی که بر اساس پلتفرم‌های محبوب تجارت الکترونیک ساخته شده‌اند باید یک تجربه مشتری «بدون اصطکاک» ارائه دهند. اما ما تضمین می‌کنیم: وقتی به وب‌سایت‌های برندهای دیگر نگاه می‌کنید، ویژگی‌هایی را پیدا خواهید کرد که شما را آزار می‌دهد. ممکن است به این دلیل باشد که آنها از متن زیاد استفاده می‌کنند یا کیفیت عکس پایین است. از این ویژگی‌ها درس بگیرید و قول دهید که اشتباهات مشابه را در وب‌سایت خود تکرار نکنید.

همانطور که روی این سوالات کار می‌کنید، از وب‌سایت‌ها اسکرین‌شات بگیرید و آنها را روی یک تخته سفید دیجیتال یا در یک فایل ارائه مانند پاورپوینت یا کی‌نوت قرار دهید. از این به عنوان منبع الهام استفاده کنید. این در مورد کپی کردن از برندهای دیگر نیست - بلکه در مورد یادآوری به خودتان است که چه چیزی یک تجربه عالی برای مشتری ارائه می‌دهد.

۲. یک نام دامنه عالی انتخاب کنید

هر وب‌سایتی باید یک دامنه (آدرسی که سایت شما را در اینترنت پیدا می‌کند) داشته باشد. انتخاب نام دامنه کمی شبیه ساختن پی یک خانه است. یک پی قوی به این معنی است که می‌توانید خانه‌ای بسازید که نسل‌ها دوام بیاورد.

ویژگی‌های یک نام دامنه عالی چیست؟ اول و مهمتر از همه، آن را تا حد امکان کوتاه نگه دارید. هر چه دامنه طولانی‌تر باشد، خواندن و تایپ آن می‌تواند گیج‌کننده‌تر باشد.

دوم، از کلمات کلیدی توصیفی استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه طراحی داخلی دارید، از کلمه «طراحی» در دامنه خود استفاده کنید تا هدف خود را به مشتریان (و موتورهای جستجو) نشان دهید.

نکته آخر اما نه کم‌اهمیت‌تر: مطمئن شوید که نام دامنه شما پیام واضحی در مورد ماهیت وب‌سایت شما ارسال می‌کند. برای کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک، زیبایی آدرس .shop در این است که پیام خوشامدگویی را به مشتریان ارسال می‌کند. از .shop استفاده کنید تا مردم فوراً بدانند که شما چه نوع کسب‌وکاری هستید.

 

۳. یک پلتفرم تجارت الکترونیک انتخاب کنید

به لطف پلتفرم‌هایی مانند Shopify ، Wix و Squarespace ، ایجاد فروشگاه آنلاین شما هرگز آسان‌تر از این نبوده است. آیا در طراحی وب‌سایت یا کدنویسی تخصص ندارید؟ مشکلی نیست. این پلتفرم‌های مبتنی بر ابر، قالب‌ها، تم‌ها، خدمات پرداخت و ویژگی‌های امنیتی آماده تجارت الکترونیک را ارائه می‌دهند.

اگر می‌خواهید کنترل بیشتری بر طراحی سایت خود داشته باشید، می‌توانید به پلتفرم‌های متن‌باز مانند ووکامرس نیز نگاهی بیندازید . این پلتفرم‌ها برای افرادی که تجربه کدنویسی دارند یا با یک توسعه‌دهنده وب اختصاصی کار می‌کنند، مناسب‌تر هستند.

برای کمک به شما در انتخاب بین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، در اینجا سه سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید:

چه سطحی از تخصص فنی دارید ؟ اگر کاملاً مبتدی هستید، پلتفرمی را انتخاب کنید که فرآیند ساخت وب‌سایت را آسان کند. از معایب آن: ممکن است گزینه‌های کمتری برای شخصی‌سازی سایت خود داشته باشید، اما از مزایای آن: گزینه‌های مناسب برای مبتدیان و پشتیبانی فنی فراوان خواهید داشت.

چقدر می‌توانید هزینه کنید ؟ هزینه‌های پلتفرم‌ها بسیار متفاوت است، بنابراین قبل از انتخاب سرویس، حتماً طرح‌های قیمت‌گذاری را با هم مقایسه کنید.

چه کسی می‌تواند به شما توصیه‌هایی بدهد؟ آیا دوست، همکار یا اعضای خانواده‌ای دارید که سایت‌های تجارت الکترونیک را اداره می‌کنند؟ در این صورت، از آنها در مورد تجربیات تجارت الکترونیکشان بپرسید . بفهمید از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند و مزایا و معایب آنها چیست. همچنین: از انجمن‌های گفتگو استفاده کنید و با افرادی که در بخش‌های بازار مشابه شما هستند، ارتباط برقرار کنید. کارآفرینان آنلاین می‌توانند به طرز شگفت‌انگیزی مفید باشند - پس خجالتی نباشید - سوالات خود را بپرسید!

۴. روی تصاویر سرمایه‌گذاری کنید

تفاوت بین یک وب‌سایت تجارت الکترونیک معمولی و یک وب‌سایت عالی چیست ؟ پاسخ اغلب به یک عنصر خلاصه می‌شود: کیفیت عکاسی. ما در عصری بسیار بصری زندگی می‌کنیم. وب‌سایت‌ها ما را با تصاویر بمباران می‌کنند . برای جلب توجه مشتریان، داشتن عکاسی واضح، جسورانه و چشم‌نواز مفید است.

توصیه ما این است که زمان و هزینه بیشتری را صرف عکاسی کنید تا محتوای وب و توضیحات محصول. آیا توانایی استخدام یک عکاس حرفه‌ای را ندارید؟ نگران نباشید: منابع آنلاین رایگان زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند مهارت‌های عکاسی خود را تقویت کنید. در یک دوره آموزشی شرکت کنید و مهارت‌های خود را بهبود بخشید. یا اگر دوستی دارید که در عکاسی عالی است، برای او شام بخرید و از او بخواهید که کمک کند!

۵. طراحی «موبایل در اولویت»

یک اشتباه رایج هنگام طراحی وب‌سایت‌ها این است که با تجربه دسکتاپ شروع می‌کنند. این رویکرد می‌تواند منجر به وب‌سایت‌هایی شود که روی لپ‌تاپ‌ها به خوبی کار می‌کنند اما در موبایل‌ها کارایی کمتری دارند. با توجه به افزایش پیش‌بینی‌شده خرید از طریق موبایل، توصیه می‌کنیم سایت خود را «اولویت با موبایل» طراحی کنید.

اگر سایت خود را روی یک پلتفرم تجارت الکترونیک (به بالا مراجعه کنید) ایجاد می‌کنید، این پلتفرم‌ها به طور خودکار یک وب‌سایت واکنش‌گرا و سازگار با موبایل ارائه می‌دهند. اما هنوز هم می‌توانید اقداماتی انجام دهید تا مطمئن شوید که کاربران موبایل شما بهترین تجربه ممکن را دریافت می‌کنند:

متن خود را مختصر بنویسید. بلوک‌های طولانی متن به معنای پیمایش زیاد در موبایل است. این امر خطر حواس‌پرتی کاربران سایت و عدم تکمیل خرید را افزایش می‌دهد. راه حل؟ متن خود را مختصر بنویسید تا خریداران تشویق شوند بدون حواس‌پرتی خرید خود را تکمیل کنند.

عکاسی را برای موبایل بهینه کنید . صفحه نمایش موبایل (به طور کلی) کوچکتر از صفحه نمایش لپ تاپ، تبلت و دسکتاپ است. هنگام ایجاد عکاسی محصول خود، در نظر بگیرید که تصویر در صفحه نمایش کوچکتر چگونه به نظر می‌رسد. تصاویر قوی و ساده بدون «بهم ریختگی» پس زمینه زیاد، در موبایل راحت‌تر دیده می‌شوند. و هنگام ارزیابی تصاویر برای آپلود در سایت خود، قبل از انتشار، آنها را در قالب موبایل آزمایش کنید.

 

۶. سایت خود را آزمایش کنید – و باشگاه هواداران خود را پرورش دهید

چطور متوجه می‌شوید که وب‌سایت شما در اوج وضعیت خود قرار دارد؟ بله، می‌توانید خودتان آن را ارزیابی کنید، اما از تعصبات خود آگاه باشید: شما از قبل با محصولات خود آشنا هستید، بنابراین بهترین قاضی وب‌سایت خود نیستید. وقتی سایت شما برای مشتریان آماده شد، وقت آن است که آن را روی دوستان، خانواده و همکاران خود آزمایش کنید. ممکن است برای راه‌اندازی و شروع فروش محصولات عجله داشته باشید، اما این مرحله را نادیده نگیرید: بازخورد کاربر بهترین دوست شماست.

در اینجا چند سوال برای تیم تست شما وجود دارد:

صفحه اصلی: آیا تأثیر زیادی می‌گذارد؟ آیا متوجه می‌شوید که من چه چیزی می‌فروشم؟

جهت‌یابی: آیا رفت و آمد در سایت آسان است؟ آیا موانعی وجود دارد؟

صفحات محصول: آیا محصولات من جذاب به نظر می‌رسند؟ آیا متن به راحتی قابل خواندن است؟

سفارش و پرداخت: آیا این فرآیند روان و آسان است؟ آیا به طرز اطمینان‌بخشی ایمن و مطمئن به نظر می‌رسد؟

علاوه بر درخواست بازخورد، فراموش نکنید که از آزمایش‌کنندگان خود این سوال اساسی را بپرسید: آیا سایت من را با دوستان، خانواده و شبکه خود به اشتراک خواهید گذاشت؟

تیم تست خود را به باشگاه هواداران خود تبدیل کنید، و آنها قدرتمندترین منبع بازاریابی شما خواهند بود. حتماً از هر گونه معرفی که از طرف شما انجام می‌دهند، تشکر کنید. مردم عاشق قدردانی از صاحبان برند هستند - بنابراین وقت بگذارید و به مردم بگویید که چقدر برای حمایت آنها ارزش قائل هستید.

برای بلند شدن آماده شوید

حتی اگر برنامه نهایی شما فروش از طریق کانال‌های اجتماعی یا سایت‌های بزرگی مانند آمازون باشد، ساختن یک وب‌سایت عالی، سرنوشت شما را - فارغ از هر اتفاقی که در آینده رخ دهد - در دست خواهد گرفت. سایت تجارت الکترونیک شما «سیاره خانه» فروشگاه آنلاین شماست، پس از آن مراقبت کنید! سایتی را برای بلندمدت طراحی کنید و از جادوی بازخورد مشتری برای تکرار و بهبود منظم استفاده کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.