در نبرد SERPها، وبسایتها دائماً برای دیده شدن بیشتر با یکدیگر رقابت میکنند (به همین دلیل است که ما، سئوکاران، میتوانیم برای خوانندگان وگان، نان را روی میز بگذاریم).
در واقع، با وجود ۲۰۰ میلیون وبسایت فعال در سراسر جهان و ۹۹۰۰۰ جستجو که در هر ثانیه انجام میشود ، بازی سئو سال به سال چالشبرانگیزتر میشود. به خصوص برای ۳ نتیجه برتر، اوضاع حتی سختتر هم میشود.
برای اینکه از رقبا عقب نمانید، نمیتوانید فقط روی وبسایت خودتان تمرکز کنید؛ باید حواستان به رقبا هم باشد.سئو سایت در قزوین با خجسته وب
چه چیزی برای آنها مفید است؟
در کجا کمبودهایی دارند؟
و مهمتر از همه، چگونه میتوانید از این اطلاعات برای افزایش رتبهبندی خود استفاده کنید؟
اینجاست که تحلیل رقابتی سئو مطرح میشود.
با بررسی دقیق استراتژیهای رقبایتان - مانند کلمات کلیدی که برای آنها رتبهبندی شدهاند ، بک لینکهای آنها، رویکرد محتوای آنها و غیره - میتوانید فرصتهایی را برای انجام بهتر (یا متفاوت) کارها و کسب برتری در نتایج جستجو کشف کنید.
در این راهنمای کوتاه، به بررسی نکات ضروری تحلیل رقابت سئو میپردازیم تا به شما ایدهای از چگونگی تقویت تلاشهای سئوی خود بدهیم. آمادهاید؟ بیایید شروع کنیم!
تحلیل رقابتی سئو چیست؟
تحلیل رقابتی سئو، ارزیابی استراتژیهای رقبای سئوی شماست. هدف، کشف بینشهایی برای پیشی گرفتن از آنها و/یا بهبود رتبهبندی خودتان است. این فرآیند شامل تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی، بک لینکها، محتوا و سئوی فنی برای شناسایی شکافها، فرصتها و تاکتیکهای برنده است.
چرا تحلیل سئو رقبا مهم است؟
تجزیه و تحلیل وضعیت سئوی رقبای شما میتواند به شما کمک کند تا:
روی هم رفته، بررسی اینکه «رقبای» شما چه میکنند به شما کمک میکند تا یک نقشه راه سئو موفق بسازید که به شما در رسیدن به رتبههای بالا کمک کند.
چه زمانی باید تحلیل رقبای سئو را انجام دهید؟
همیشه زمان خوبی است که بررسی کنید سایتهای همسایه چه میکنند.
با این حال، لحظات کلیدی وجود دارد که انجام یک تحلیل کامل سئو بسیار مفید است - اگر ضروری نباشد:
در طول برنامهریزی محتوا
رقبای شما چه کارهایی را به خوبی انجام میدهند؟ آنها را کشف کنید و به روشهای نوآورانه در استراتژی محتوای خود بگنجانید.
پس از انتشار محتوای جدید
عملکرد محتوای جدید خود را در طول هفته اول، ماه اول و سه ماه آینده پیگیری کنید. افزایش بازدید را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که در مسیر درست هستید.
وقتی رقابت از شما پیشی میگیرد
وقتی وبسایت دیگری از شما پیشی میگیرد، ناامید نشوید. در عوض، به آن به عنوان فرصتی برای فهمیدن دلیل و یادگیری از آنها نگاه کنید. اغلب، این به دلیل تغییر در الگوریتم گوگل است.
در مورد سقوطهای ناگهانی
وقتی صفحات شما به صفحه ۲ سقوط میکنند (یا به ورطه صفحه ۳ و بالاتر از آن میافتند)، تجزیه و تحلیل سئوی شما و مقایسه آن با سئوی رقبایتان معمولاً به کشف دلایل این امر کمک میکند.
وقتی هیچ چیز کار نمیکند
اگر صفحات شما با وجود تلاشهایتان در موقعیتهای یکسانی گیر کردهاند، برای شناسایی شکافهای بهینهسازی، به تجزیه و تحلیل رقابتی بپردازید.
قبل از عرضههای جدید
ناگفته پیداست که هنگام راهاندازی یک محصول یا خدمات جدید، همیشه رقبا را از قبل بررسی میکنید. این شامل استراتژیهای بهینهسازی موتور جستجو (سئو) آنها نیز میشود.
اگر به دنبال مکانهای برتر هستید
اگر در حال حاضر برای تعداد قابل توجهی از کلمات کلیدی در صفحه اول رتبهبندی شدهاید، در مسیر رسیدن به ۳ رتبه برتر هستید - یا حتی برای برخی از Featured Snippets . بنابراین اکنون زمان خوبی برای تجزیه و تحلیل سئوی سایتهای بالاتر از خود و شروع به پیشرفت است.
هر ۳ تا ۶ ماه
سعی کنید هر سه تا شش ماه یک تحلیل کامل انجام دهید تا چابک و پاسخگو به بازار و پویایی صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) باشید.
چگونه یک تحلیل رقابتی سئو را گام به گام انجام دهیم
با شناسایی رقبای خود شروع کنید. مقاله ما را بررسی کنید: چگونه رقبای یک شرکت را پیدا کنیم | تکنیکها و ابزارها
تحلیل کلمات کلیدی رقبا در سئو
با استفاده از ابزارهای تحلیل رقبای سئو، میتوانید کلمات کلیدی که دیگران برای آنها رتبه بالایی دارند اما وبسایت شما ندارد را مشخص کنید. سعی کنید ببینید چگونه میتوانید برای آن کلمات یا عبارات مشابه، ترافیک را به صفحات خود هدایت کنید.
عوامل مختلفی میتوانند در اینجا نقش داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است شما از قبل محتوای ارزشمندی برای کلمات کلیدی خاصی داشته باشید اما فاقد اعتبار موضوعی باشید.
هنگام انجام تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقبا، موارد زیر را در نظر بگیرید:
ارتباط
کلمات کلیدی که ارتباط نزدیکی با کسب و کار شما دارند یا اصطلاحات مرتبط و جالبی برای صنعت شما هستند را در اولویت قرار دهید.
کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords)
برای متمایز شدن از رقبا، انواع کلمات کلیدی طولانی (long-tail keywords) را شناسایی کنید. چنین عباراتی معمولاً ترافیک مرتبطتری ایجاد میکنند و برای رتبهبندی به تلاش کمتری نیاز دارند.
شکافهای کلمات کلیدی
این احتمالاً موثرترین راه برای پیشی گرفتن از رقبای سئوی شما به راحتی است. به سادگی شکافهای موجود در رتبهبندی کلمات کلیدی آنها را شناسایی کنید و آنها را با محتوای شگفتانگیز و سئوی داخلی دقیق پر کنید.
تحلیل محتوای سئو رقبا
ارزیابی محتوای برتر رقبایتان به شما کمک میکند تا محتوای خودتان را بهبود بخشید.
ابتدا، محتوایی را که با آن رقابت میکنید تعیین کنید و ببینید چه کاری میتوانید بهتر انجام دهید.
بهتر بودن لزوماً به معنای آموزندهتر، اصلاحشدهتر و غیره نیست. این ممکن است شامل غنیسازی محتوا با تصاویر بیشتر، سوالات متداول، بک لینکها و غیره باشد.
به عناصری مانند موارد زیر توجه ویژه داشته باشید:
نحوه انجام تجزیه و تحلیل رقابتی سئو: راهنمای گام به گام